Enligt en av de senaste rapporterna från Gartner så kommer distansarbetet fortsätta även efter Covid-19. I alla fall enligt 90% av de tillfrågade HR-cheferna. Detta trots massvaccinationer.
Jag är också ganska säker på att det kommer att se ut så, i alla fall på väldigt många arbetsplatser.
Så för att klara det nya arbetssättet måste alla vi chefer och företag tänka om, på riktigt. Det handlar om att verkligen fånga upp signaler bland medarbetarna, sätta ännu tydligare individuella mål tillsammans, fortsätta utveckla vår tillit till varandra och utveckla en bättre kontinuerlig dialog. En annan väldigt viktig sak som kommer bli ännu viktigare framåt är att förstärka och förankra företagets värdegrund.
Det låter kanske som självklarheter och Du tänker säkert att ni redan gör allt ovan. Jag hoppas verkligen att ni gör det, men tyvärr ser det inte ut så när jag träffar chefer och pratar om ledarskap i deras nya arbetsvardag.
Många upplever att det är mycket svårare att vara den ledare dom kunnat vara tidigare och verkligen vill vara även framåt.
Det mest oroväckande är den känsla av uppgivenhet som lyser igenom hos många. Allt för många ”går och väntar” på att det ska gå tillbaka till det normala. Jag får ofta höra saker som ”bara vaccinet hamnar i våra kroppar, då blir det bättre igen” eller ”efter sommaren kan vi nog komma tillbaka till normalare rutiner igen”.
Jag förstår att många känner sig uppgivna och/eller avvaktande. Det handlar ju såklart om att affärerna kanske inte går lika bra som tidigare, men eftersom det nog aldrig kommer att gå tillbaka till vad det var, borde vi inte istället ta våren till att på riktigt förbereda oss på att vara startklara när det ”vänder”?
Och då menar jag att ge medarbetarna ett syfte med arbetet. Ge rätt motivation! Och hur gör vi då det, jo genom det denna text började med; skapa tydliga strukturer och mål, visa tillit, arbeta med värdegrunder och ta våra dialoger till nya nivåer.