Fredagsreflektion v 13 – Vågar du ge feedback?

01/04/2022

Den här veckan har jag haft flera intressanta möten och på något vis får veckans möten ofta ett tema gällande vad jag snappar upp när jag går därifrån. Denna veckas tema har varit att ge feedback och den utmaning som många ledare har när de ska ge just det.

 

Vi vet att medarbetare generellt saknar feedback från sin chef. Vi vet också att det ledare tycker är viktigast i sitt ledarskap är just feedback. Det finns fantastisk forskning, gjord av Simon Elvnäs på KTH, som visar att chefen tror att den lägger ca 40 % av sin tid på återkoppling, men i själva verket är det endast 2 %.

 

Det jag uppfattar är att man många gånger är rädd för att ge feedback och för att uttrycka sig fel. Det är lätt att kasta ur sig ett ”Bra jobbat” i all hast i korridoren, men den riktiga, konstruktiva och välgrundade återkopplingen är svårare. Anledningen till att det är så är såklart flera. Vi människor är generellt rädda för att göra fel. Är det då en djupare feedback eller inte endast positiv sådan kanske vi hellre undviker och tänker att vi tar det senare.

 

När vi dessutom har team som arbetar remote har möjligheten att ge feedback i korridoren eller vid kaffemaskinen många gånger försvunnit. Vi ser inte heller det som händer i det dagliga arbetet på samma sätt. Därför har vi inte heller något att feedbacka på förutom slutresultatet – och då kan det ju redan vara försent. Och medarbetarens behov av feedback försvinner ju inte bara för det.

 

Jag tänker att du som ledare måste börja utmana dig själv. Utmana dig i att ge konstruktiv, välgrundad feedback som övervägande fokuserar på det som är bra. Att ge feedback är inte heller något som bara kan ske en gång om året, under det årliga medarbetarsamtalet. För om en återkoppling ska ha betydelse får det inte gå för lång tid mellan själv återkopplingen och det som medarbetaren ska få återkoppling på.

 

För att feedback ska ha extra betydelse ska det vara kopplat till det slit som medarbetaren lägger ner i sitt dagliga arbete för att nå sina mål. Resultatet är ju ett resultat av ansträngning. Visa att du uppskattar den ansträngingen! Låt dina medarbetare berätta för dig vad de har fokuserat på, hur de har upplevt det, vad som har varit utmanande och ge dem sedan feedback på just det.

 

Om det är svårt: ställ frågor som “hur upplevde du det?” och “hade du kunnat göra något annorlunda?” Om du fortfarande tycker att det är svårt: var mänsklig. Men se till att du skaffar dig förutsättningar och utmana dig själv till att faktiskt göra.

 

Det kommer att löna sig, jag lovar.

 

Pia Nilsson,

CEO

__

Vill du ha mer stöd i att ge feedback? Hör av dig så tar vi ett samtal – jag har massor av bra tankar och idéer. Ett annat tips är att spana in den här föreläsningen med Simon Elvnäs.

Dela
Facebook
Twitter
LinkedIn