När man är så säker på sin sak som jag är, gällande vad som krävs för att få ett framgångsrikt ledarskap, så blir jag väldigt lycklig när jag får vara med på en liten del av den resan.
Vi kör just nu en uppstart med en av Sveriges mer kända organisationer. Det är två fantastiska och engagerade ledare som implementerar Rolf i sina team. Min kollega lotsar dem i resan och jag är ibland med på deras avstämningar. Under en av dessa avstämningar slår det mig att ordet ‘systematiskt’ återkommer i samtalet. Jag har själv aldrig kopplat just det ordet till Rolf och därför börjar jag fundera på vad det innebär och vad de menar.
I mötet med våra kunder ondgör man sig ofta över allt jäkla pappersarbete rörande feedback som man haft innan man börjat med Rolf. Det har till exempel låtit såhär: “Om man har en struktur för att ge feedback på ett kundmöte på en blankett, då kan du ge dig tusan på att föregående blankett var kvar i Malmö när jag var framme hos säljaren i Växjö. Vilket gjorde att vi inte kunde gå igenom vad som sagts förra gången och ta vid utifrån det.”
En annan av kommentarerna har varit: “Att få en uppdatering veckovis av mina medarbetare, där de reflekterar kring hur de jobbat med sina utvecklingspunkter, och att jag kan ge var och en relevant feedback på just det, gör att vi tar ett kliv vi inte tagit tidigare. Det gör att våra affärssamtal lyfts avsevärt.”
Rolf är ju egentligen inte rocket science. Det handlar om att göra det du som ledare borde göra, men systematiskt. Att få medarbetaren att göra det denne borde göra, men systematiskt. Jag har funderat på detta i mina tidigare reflektioner; att om du vill träna till ett maraton krävs det att du gör det om och om igen i din vardag. Det räcker inte med att åka på ett träningsläger. Däremot kan det vara ett riktigt bra startskott, för att sedan jobba systematiskt, steg för steg, för allas utveckling.
När jag hör om detta får jag en tår i ögat, engagerad som jag är. Dels för att ytterligare två ledare är med på tåget att utveckla sitt ledarskap och sina medarbetare. Dels för att min kollega tillsammans med ledarna hos vår kund har gjort ett fantastiskt jobb. Den tid som ledarna kommer att spara med Rolf, genom att slippa administrera och leta blanketter, kan de istället lägga på att se sina medarbetare växa. Systematiskt, ett steg i taget.
Pia Nilsson,
CEO
_
Vill du lära dig mer om hur du ger feedback på en process eller ett kundmöte? Då rekommenderar vi dig att ladda ner vår guide med praktisk mall som säkrar ett lyckat feedbacksamtal.