Kommunikation – hjärtat i framgångsrikt ledarskap?
I den värld vi lever i är allt i konstant förändring. Vår tillvaro färgas av digitalisering, lågkonjunktur, hybridarbete, krig, resultat, mål, psykisk ohälsa och stress, allt detta påverkar vår förmåga att kommunicera.
Det är lätt att glömma att det är människorna som skapar resultaten. God mellanmänsklig kommunikation skapar samarbete, löser konflikter och bygger förtroende, vilket i sin tur leder till bättre arbetsmiljö och ökad effektivitet.
Att kunna samarbeta innebär att du har skills för kommunikation, öppenhet, inkluderande och lärande mindset samt förmågan att vara sårbar.
Ett företags framgång handlar inte bara om strategier och affärsmodeller – det handlar i hög grad om människor. Oavsett hur stark er affärsplan är, så bygger framgången på hur väl medarbetare, ledare och kunder kommunicerar med varandra.
När vi vågar vara öppna, nyfikna och tydliga med våra behov och förväntningar skapar vi en arbetsmiljö där både människor och verksamheter blomstrar. Där konflikter blir möjligheter till lärande och där framgång inte bara mäts i siffror – utan i engagemang, arbetsglädje och en känsla av gemensamt syfte.
I vårt arbete är den röda tråden att hjälpa våra kunder bli medvetna om hur ofta vi tolkar, antar och dömer utifrån det egna perspektivet och missar att kommunikation sker på mottagarens villkor.
När förståelse skapas kring våra olikheter i kommunikation och beteenden, försvinner den negativa energin som kan finnas om tolkningar av kollegor och chefer. Insikter i olikheter neutraliserar arbetsklimatet och medför djupare förståelse i hur vi kan samverka i stället för att få missförstånd som kan leda till konflikter.
När kommunikation systematiseras, struktureras, dessutom inkluderar reflektion och feedback som en naturlig del av det arbetet expanderar möjligheterna att kommunikationen når fram, vi når mål och våra visioner. Reflektion och feedback är en förutsättning för att vi ska utvecklas.
Så lyckas du med mellanmänskliga kommunikationen
- Skapa förutsättningar för att kommunicera inom organisationen där medarbetare och chefers synpunkter och frågeställningar kan kommuniceras enkelt.
- Systematisera och strukturera reflektion & feedback
- Lär dig lyssna Aktivt (lyssnande)
- Förstå den omedvetna språket -Icke-verbal Kommunikation – Det omedvetna språket
”Communication is not about saying what we think. Communication is about ensuring others hear what we mean”- Simon Sinek
Vill du få en fördjupning och några nycklar till att utveckla er kommunikation?
Vi pratar mer om detta i vårt webinar:
Kommunikation – hjärtat i framgångsrikt ledarskap – anmäl dig här!
Datum och tid: torsdag den 24 april 2025, kl 12.15
Veronica Carlson & Jessica Glenmark
WIP- Work in progress