Har ni högt i tak så länge man håller med?

17/12/2017

Har ni högt i tak så länge man håller med?

Har ni högt i tak så länge man håller med – eller har ni högt i tak på riktigt? Här är det högt i tak och alla säger vad de tycker! Har du hört det förut? Med ju mer övertygelse i rösten personen ifråga säger att taket är högt, desto lägre brukar det vara. Tyvärr. För de med riktigt högt i tak behöver det aldrig uttalas, de pratar istället om hur de kan förbättra sin verksamhet. 

I Edward L Decis och Richard Ryans excellenta managementteori ”self determination theory” ser vi bland annat att omtänksamhet, trygghet och möjligheten att påverka är viktiga faktorer för att vi både ska må och prestera bra på arbetet. Tyvärr är arbetspsykologiforskningen en illa applicerad vetenskap i arbetslivet. Där kan vi bli mycket bättre på att ta hänsyn till det vi redan genom massiv forskning vet får oss att bli mer motiverade, känna mer engagemang, må bra, utvecklas, samarbeta bättre, bli mer innovativa och prestera bättre.

Hur ska vi då skapa en kultur med högt i tak?

För att lyckas måste vi våga bygga bort den ”tysta organisationen” och lära oss att inget blir bättre för att vi blundar för det. Vi bör på bästa sätt säkerställa och involvera chefer och medarbetare i att ta fram tydliga målbilder, bygga in uppmuntran, kontinuerlig uppföljning och återkoppling. Vi måste höja taket så att alla får plats, så medarbetarna (chefer är också medarbetare) får känna att deras åsikter räknas och att deras kunskap är värdefull och tas tillvara på bästa sätt. Allt med ett enda mål –att utveckla både individ och verksamhet till det bättre.

Här kommer några tips från ”byggherren” när nu taket ska höjas ordentligt:

1. Omfamna problemen!
Att blunda för problemen löser inget, de kommer finnas där ändå. Jag lovar. Oavsett om du kniper igen ögonen som om du stod mitt i en sandstorm i Sahara så kommer det inte bidra till någon förbättring i högre grad. Så räds inte problemen, oavsett hur jobbigt det är. Omfamna dem, det är gratis organisationsutveckling. Och ju snabbare ni planerar in hur ni ska ta tillvara på ”problem”, ”åsikter” och ”kritik” desto enklare kommer det att bli.

2. Uppmuntra idéer och bjud in alla!
Se till att skapa ett ledarskap där förbättringsidéer tas tillvara. Låt alla chefer och medarbetare också få vara verksamhetsutvecklare, de besitter oftast en kunskap om verksamheten och era intressenter som den där nyanställde innovationschefen aldrig kan mäta sig med. Bjud därför in alla att utveckla verksamheten. Ta inte allt ansvar för genomförandet, men hjälp till med att skapa en genomförandekraft där ni tillsammans förbättrar och synliggör både den och de som bidragit. Se också till att synliggöra effekten för alla i organisationen. Då är ni på god väg att skapa en innovativ organisation på riktigt.

3. Hur går det? Hur mår du?
Samtala kontinuerligt med dina medarbetare, skapa en dialog och ett ömsesidigt förtroende. Ju bättre du känner dina medarbetare desto enklare kommer du ha att leda dem på bästa sätt. Ställ kontinuerligt tre frågor till dem:- Hur mår du?
– Hur går det?
– Kan jag hjälpa dig på något sätt? Och du, glöm aldrig det där magiska ordet ”tack” när dina medarbetare gjort något bra.

4. Följ upp ert arbete kontinuerligt!
Att följa upp era uppsatta mål ökar arbetsprestation med i snitt 25 procent och den höjningen borde det vara få chefer och arbetsgivare som tackar nej till. Så se till att kontinuerligt följa upp ert arbete, både vad det gäller med- och motgångar. Se till att det är okej att misslyckas, bara ni lär er något av det och antingen fixar till det eller skrotar det. Friskt vågat, hälften vunnet!

 

Lycka till!

/Johan

Detta var den tredje artikeln vår gästskribent, inspiratören Johan Book från motivationsbyrån, skrivit för Mentor. Läs de andra två här och här.

Dela
Facebook
Twitter
LinkedIn